
ABD yönetimi, İsviçre’de devam eden müzakereler kapsamında İran petrolünün üretimi ve satışına yönelik önemli bir adım attı. ABD Hazine Bakanı Scott Bessent, İran petrolünün üretimi, teslimatı ve satışına izin veren 60 günlük geçici genel lisansın yürürlüğe girdiğini açıkladı.
Bessent, sosyal medya hesabından yaptığı açıklamada, ABD ile İran arasında İsviçre’de sürdürülen görüşmelerin verimli geçtiğini belirtti. İran’ın Hürmüz Boğazı’nda deniz trafiğinin serbest şekilde devam etmesini sağlama ve Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (UAEA) müfettişlerinin ülkeye girişine izin verme yönündeki taahhütlerine dikkat çeken Bessent, bu gelişmeler doğrultusunda geçici lisans kararının alındığını ifade etti.
ABD Hazine Bakanlığı'na bağlı Yabancı Varlıkları Kontrol Ofisi (OFAC) tarafından yayımlanan lisansa göre, İran menşeli ham petrol, petrokimya ürünleri ve petrol ürünlerinin üretimi, satışı, taşınması, teslimatı ve boşaltılması gibi yaptırımlar kapsamında kısıtlanan işlemlere geçici muafiyet tanındı.
Yeni düzenleme kapsamında İran petrolüyle ilgili ticari işlemler belirli şartlar altında gerçekleştirilebilecek ve ödemeler ABD doları üzerinden yapılabilecek. Geçici lisansın 21 Ağustos 2026 tarihine kadar geçerli olacağı bildirildi.
Karar, son yıllarda İran’a yönelik uygulanan enerji yaptırımlarında önemli bir esneme olarak değerlendirilirken, uzmanlar bunun İsviçre’de yürütülen diplomatik sürecin en somut sonuçlarından biri olduğunu belirtiyor. Ancak söz konusu izin kalıcı bir yaptırım kaldırılması anlamına gelmiyor. ABD yönetimi, sürecin İran’ın anlaşma kapsamındaki yükümlülüklerine bağlı olarak şekilleneceğini vurguluyor.
Enerji piyasaları açısından da dikkatle takip edilen gelişmenin, küresel petrol arzı ve fiyatları üzerinde etkili olabileceği değerlendiriliyor. İran’ın yeniden uluslararası enerji piyasalarına kısmen dönüşünün, özellikle petrol ticaretinde yeni bir dönemin kapısını aralayabileceği ifade ediliyor.



